Nog nooit zoveel hotelovernachtingen in Den Haag als dit jaar

13 September 2022, 11:51 uur
Den Haag & Regio
mainImage

In de maand juli zijn er 283.000 hotelovernachtingen geweest in Den Haag, een groei van ruim 47 procent vergeleken met vorig jaar juli. Dat meldt het CBS.

De overnachtingen in de eerste zeven maanden van dit jaar tellen op tot ruim 1,2 miljoen. Ook dat is een record. In 2018, dat tot nu toe het Haagse recordjaar was, waren er ruim 1 miljoen hotelovernachtingen. Toch waarschuwt de Haagse marketingorganisatie The Hague & Partners voor te veel optimisme.  

"Deze bezoekers overnachten hier niet alleen, ze geven ook geld uit in de stad en dat is goed voor de lokale economie," zegt directeur Marco Esser van de organisatie die Den Haag promoot bij zowel binnenlandse als buitenlandse potentiële bezoekers. "Alleen al de bezoekers die voor een vakantie naar Den Haag kwamen, leverden de stad ruim 100 miljoen euro aan bestedingen op, waarvan 19 miljoen afkomstig uit binnenlands verblijfstoerisme en 81 miljoen uit buitenlands verblijfstoerisme. Dankzij die bestedingen kunnen winkeliers en horeca weer wat goedmaken na een moeilijke coronatijd."

Tekst gaat door onder foto.

Zorgen over winter

Esser zegt zich wel zorgen te maken over het najaar en de winter. “We liggen goed op koers, de investeringen werken. Het is nu zaak om de groei vast te houden door vol in te zetten op het naseizoen en de winterperiode. We werken bijvoorbeeld nauw samen met ondernemers en de gemeente om Den Haag als winterstad op de kaart te zetten. Daarnaast moet het zakelijke bezoek echt nog aantrekken. We moeten blijven investeren in het aantrekken van congressen en buitenlandse bedrijven en instellingen om ook buiten het hoogseizoen te zorgen voor volle hotelkamers en daarmee ook voor volle winkels, horeca en musea.”

Opmerkelijk genoeg was het ondanks het recordaantal toeristen in de zomer rustiger dan verwacht op Scheveningen. Die relatieve rust komt volgens Esser door een mix van factoren. "Hagenaars zijn dit jaar ook weer op vakantie geweest naar het buitenland. Het was gedurende langere tijd mooi weer, zodat bezoekers gespreid naar het strand kwamen. En met de huidige inflatie is prijs een issue, bezoekers gaan niet meer iedere dag op pad. Ook de waarschuwingen van de diensten in het voorseizoen dat Scheveningen vol was, zullen een effect hebben gehad."